A9 Gaasperdammertunnel maandag helemaal open

Komende maandagochtend 05.00 uur is het zo ver: dan gaat de Gaasperdammertunnel helemaal open voor verkeer. De eerste vijf rijstroken werden begin juli al geopend door minister van Nieuwenhuizen. Met de ingebruikname van de rijstroken voor lokaal verkeer richting Diemen rijdt nu al het verkeer door de tunnel. De ‘oude’ A9 is vanaf dan niet meer in gebruik en wordt de komende maanden helemaal afgebroken. Bovenop het dak van de tunnel is al gestart met de aanleg van een park dat de wijken in Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt. Voor het zover is moet er nog veel werk worden verzet, waardoor de A9 Gaasperdammerweg dit weekend (20 – 23 november) nog een keer helemaal afgesloten wordt voor verkeer.

 

Minister Van Nieuwenhuizen: “Ik ben er trots op dat de Gaasperdammertunnel maandag helemaal open is voor verkeer. Het grootste wegenbouwproject van de afgelopen 10 jaar. Een cruciale en unieke tunnel voor de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad. Maar er is nog een reden waarom ik blij ben met deze tunnel. De wijken van dit stadsdeel worden niet langer doorsneden door een verkeersader, maar zijn straks verbonden door een park, ook dat doet een tunnel”.

 

A9 Gaasperdammertunnel

De Gaasperdammertunnel is met 3 kilometer de langste landtunnel van Nederland. De tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 11 rijstroken, waaronder een wisselstrook, en heeft als enige Rijkstunnel in Nederland op- en afritten halverwege de tunnel. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden. De tunnel maakt onderdeel uit van de A9 Gaasperdammerweg, die tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De wisselstrook voor in de spits volgt in 2026, zodra ook de uitbreiding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond.

 

Park op het dak

Met de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg en de bouw van de Gaasperdammertunnel ontstaat ruimte op het dak van de tunnel. Op deze plaats krijgen omwonenden van de Gaasperdammerweg een park dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. Wijken die eerst gescheiden werden door de A9. Bovendien hebben deze wijken na opening van de tunnel schonere lucht en minder geluidsoverlast waardoor de leefbaarheid verbetert. Het ontwerp voor de inrichting van het park is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam en betrokken bewoners. Het park moet eind 2021 klaar zijn. Op het dak van de tunnel komen ook ruim 5.000 zonnepanelen die stroom leveren voor onder meer de verlichting en de matrixborden.

 

Schiphol – Amsterdam – Almere

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Het project A9 Holendrecht – Diemen is het vierde van de vijf projecten binnen deze weguitbreiding dat in gebruik genomen wordt. Hierna volgt nog de A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De weg is over een lengte van ruim 7 kilometer verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: een drie kilometer lange tunnel zorgt voor schonere lucht en minder geluid. SAA is het grootste wegenbouwproject van Rijkswaterstaat.