Bijlmer&Meer, de krant van Zuidoost!

Het jaar 2020 is begonnen, dit nieuwe decennium brengt voor iedereen nieuwe kansen, zo ook voor Bijlmer&Meer. In het nieuwe jaar zullen flink wat dingen gaan veranderen voor de krant van Zuidoost. Waar Bijlmer&Meer eerst maandelijks een nieuwe editie uitbracht, gaan we vanaf deze editie over naar een tweewekelijkse verschijning. Dit betekent dat de krant elke even week op zondag op de deurmat zal vallen en in de krantenbakken in Zuidoost zal liggen. Naast dat Bijlmer&Meer vaker zal verschijnen, is de krant sinds begin dit jaar ook de enige huis-aan-huiskrant van Zuidoost, dit komt doordat De Echo ermee gestopt is. Het belooft voor Bijlmer&Meer een druk maar mooi jaar te gaan worden.

‘Verslechterde markt’
Twee belangrijke factoren die worden genoemd voor het stoppen van De Echo zijn de toenemende distributiekosten en het veranderend beleid van de gemeente. De uitgever spreekt over een ‘verslechterde markt’ door deze factoren, echter heeft Bijlmer&Meer een manier gevonden om hiermee om te gaan. Ondernemer Giovanni Fränkel vertelt: ‘‘Natuurlijk hebben zulke factoren invloed op de markt, maar als ondernemer moet je niet denken in problemen maar in oplossingen. Wij hebben een oplossing gevonden in het hybride model.’’

Bij een hybride model wordt de krant deels huis-aan-huis verspreid en deels op een andere manier verspreid. ‘‘De krant valt bij huishoudens op de mat die aangeven dat zij de krant willen ontvangen. Daarnaast zijn we momenteel verkrijgbaar bij zo een twintig displays en hopen we voor de zomer dit aantal te vergroten naar vijftig displays.’’

Focus op Zuidoost
Elke wijk heeft een nieuwsmedium nodig dat lokaal nieuws op wijkniveau brengt. ‘‘We zien onszelf niet als een krant voor Amsterdam, we zijn dan wel aangesloten bij Media Groep Amsterdam maar onze focus is nog steeds op Amsterdam Zuidoost. We kijken echt alleen naar Zuidoost en willen een wijkkrant maken met een maatschappelijke functie. We willen vooral nieuws brengen dat de mensen in Zuidoost interesseert, dat kan gaan van nieuws over de lokale sportvereniging tot aan nieuws over winkelcentrum de Amsterdamse Poort, en van nieuws over het Kwaku Summer Festival tot aan nieuws over Ajax. We kunnen schrijven over de stikstofproblematiek, maar daar schrijven andere media al over, het is belangrijk dat je bij de interesse van je doelgroep blijft. Dit geldt niet alleen voor Bijlmer&Meer maar voor alle huis-aan-huiskranten.’’ Hier voegt Fränkel aan toe: ‘‘We krijgen geen subsidies dus de krant zal betaalt moeten worden door middel van adverteerders. We hopen daarom ook in 2020 op steun van adverteerders zodat we gezamenlijk dit stadsdeel naar een hoger niveau kunnen blijven tillen.’’

Belangrijke cijfers
Het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) doet in samenwerking met Growth from Knowledge (GfK) continu marktonderzoek naar de huis-aan-huisbladen in Nederland. Volgens het onderzoek van de twee onderzoeksinstellingen blijft het huis-aan-huisblad ook in het nieuwe decennium een uiterst belangrijk middel voor mensen. Uit het onderzoek komt naar voren dat 45% van de Nederlanders de huis-aan-huisbladen gebruikt als bron voor regionaal nieuws, 65% gebruikt de HAH-blad als bron voor lokaal nieuws. Hierbij geven 48% van de Nederlandse bevolking aan vooral geïnteresseerd te zijn in regionaal nieuws. Van de Nederlandse bevolking wilt 43% vooral lokaal nieuws lezen.

De huis-aan-huisbladen zijn in 2020 nog steeds erg belangrijk, lezers zijn erg gehecht aan hun huis-aan-huisbladen. Als deze zou komen te verdwijnen zal de helft de krant heel erg missen.

Aanbiedingen
Uit cijfers blijkt dat twaalf miljoen mensen een huis-aan-huiskrant leest en bijna zeventig procent is daarbij geïnteresseerd in aanbiedingen van winkeliers. Daar kan volgens Fränkel geen medium tegenop. ‘‘Sociale media is tegenwoordig erg populair maar in hoeverre doet een medium zoals Facebook echt iets voor de wijk? Ik heb zelf ook Facebook en zie weleens advertenties voorbij komen, maar dan ben ik er niet mee bezig. Ik ben dan bezig met op de hoogte te blijven van wat mijn familie en vrienden doen en niet met aanbiedingen die ik tegenkom. In tegenstelling met sociale media zijn de lezers van een huis-aan-huiskrant wel bezig met de aanbiedingen.’’

Positiviteit
Bijlmer&Meer wil met iedereen samenwerken. ‘‘We zijn een krant voor en door Zuidoost. Het maakt niet uit of je een particulier, een stichting, een commerciële instelling of van een non-profit organisatie bent. Bij ons houdt samenwerking een win-win situatie in voor beide partijen. Zo zijn wij bijvoorbeeld ook geïnteresseerd om sponsoring te doen. Dan vraag ik mij weer af: in hoeverre helpt een medium zoals Facebook de wijk nou echt?’’, aldus Fränkel.

Al om al zien we het nieuwe jaar positief in, Giovanni sluit het interview af met een positieve blik: ‘‘We willen positiviteit uitstralen en we willen echt iets voor de wijk doen. We zullen ook dit jaar ons kop niet in het zand steken, maar met een positieve blik vooruit blijven gaan en altijd naar oplossingen zoeken.’’

Zoals besproken staat Bijlmer&Meer open om samen te werken met iedereen. Heb jij een idee hoe jij en Bijlmer&Meer samen kunnen bijdragen aan de buurt of wil je reageren op dit interview? Neem dan contact met ons op via 020 238 43 55 of e-mail via redactie@bijlmerenmeer.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *