BKR registratie beïnvloed co-ouderschap

Een cliënt mailde mij met het verzoek om haar drie BKR registraties te verwijderen bij dezelfde kredietverstrekker. Zij wilde een huis kopen net zoals duizenden met een negatieve registratie.

Een BKR registratie ontvang je bij een betaalachterstand bij een kredietverstrekker langer dan twee maanden en hoger dan 250 euro. Echter had zij een bijzondere reden om haar drie registraties te willen verwijderen.

Sinds enige tijd is zij uit elkaar met haar ex-partner en vader van haar kind. Hij woont op 350 meter afstand van haar. Zij voeren co-ouderschap. De opvoeding doen zij ondanks de relatiebreuk nog steeds samen. De ouders hebben elkaar nodig in de opvoeding. Het kind heeft hen nog meer nodig.

Zij wilde de woning van haar buurvrouw kopen, haar inkomen is na haar studie sterk verbeterd. Het is een betaalbare woning binnen haar budget. De woning van haar buurvrouw is een aantal m2 groter dan haar huidige (huur)woning. Een woning binnen haar budget was niet te vinden in een straal van 20 km. Een verhuizing zou betekenen dat haar kind zou moeten verdwijnen uit de directe leefomgeving van haar vader, grootmoeder, school en vrienden.

Haar verhaal raakte mij. Omdat ik zie hoe ouders niet altijd in het belang van het kind handelen. Vechtscheiding, ouderverstoting etc. Het breekt je hart wanneer het kind het middelpunt van de strijd is.

Deze ouders kiezen voor het voeren van een verantwoorde ouderschap vanuit een gescheiden positie. Zij gunnen elkaar een nieuw leven, maar handelen in de wetenschap dat zij dankzij hun kind voor altijd aan elkaar verbonden zijn.

Ik schreef een brief waarin ik het maatschappelijk gedeelte benadrukte en de – mogelijke – negatieve gevolgen die daaruit voortvloeien. Ik legde uit dat het kind rust en stabiliteit moest behouden. Het verwijderen van de coderingen zou daar een bijdrage aan leveren.

Ik stuurde bewijsstukken mee ter onderbouwing van haar verhaal. De kredietverstrekker toonde begrip voor de situatie en de coderingen werden verwijderd. Ik kon mijn werk goed uitvoeren, omdat zij transparant is en verantwoordelijkheid nam voor haar betaalgedrag uit het verleden. Bedrijven worden gerund door mensen. Mensen hebben emoties en die kan je beïnvloeden.

Iedereen maakt fouten, maar wij hebben allemaal recht op een tweede kans.

Tip: Wil je een tweede kans vragen bij een kredietverstrekker om je registratie(s) te verwijderen. Wees eerlijk over je probleem, erken je fout en geef inzicht in je (verbeterde) situatie.

 

Door Calvin Ceder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *