Berthol Mijnals

Dansen á la Berthol Mijnals

Berthol Mijnals is een veelzijdige man met diverse talenten. Hij is 46 jaar, artiest, sporter, verbinder, creator en ondernemer. Hij basketbalt al zijn hele leven. Tot en met 1998 heeft hij in de eredivisie en promotiedivisie gespeeld. In 2000 brengt Berthol freestyle basketbal op de markt, bedoelt voor talent uit Nederland. Naast het geven van reguliere basketbaltrainingen, had Berthol ook een showteam. Met dit basketbalplatform (talenten HUB) ging hij naar het buitenland. Dit heeft hij 12 jaar gedaan. Parallel hieraan is Berthol actief geweest als artiest, van breakdance tot aan rap. Samen met Double Dutch records brengt Berthol samen met Maikel X (bekend van voormalige groepsformatie Postmen) in 1993 een Engelstalig nummer Mindstate uit onder de naam Ley da Natural. Jaren later, in 2004-2005 maakt Berthol een comeback onder de naam Bizz-Banascus. In 2010 stopt hij hiermee, omdat hij zich nog meer wil focussen op Basketbal.

Sport als bindmiddel om liefde te creëren
Berthol houdt zich al jaren bezig met talentontwikkeling. “Talentontwikkeling is samenwerking, coaching en training. Hier stuit je ook op kinderen met gedragsproblemen.”

‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ is een gedragsinterventietraject, waarin jongeren kansen worden geboden. Dit gedragsinterventietraject is een initiatief van justitie en bestaat uit drie teamsporten te weten baseball, basketbal en voetbal. Het traject is gericht op het individu en wordt team sport als middel gebruikt om gedragsinterventie toe te passen. Omdat Berthol reeds bezig was met talentontwikkeling, heeft de justitie hem gevraagd om het basketbalgedeelte in Amsterdam Zuidoost voor zijn rekening te nemen. “Door middel van sport, plant ik een zaadje, zodat ik de liefde voor de sport kan creëren bij de jongere om zo de jongere te monitoren en aan te sturen.”

Van Basketbalsport naar dans
Berthol wilde een naam voor een Kizomba dansplatform, en deze heeft hij vertaald naar chocolate (CHCLT). ‘’Als je contact hebt, kun je makkelijk connectie maken. CHCLT staat voor een danscommunity. Met dans creëer je op een ander vlak dialoog, ik kijk over je schouder en jij over mijn schouder (I got your back). Daarnaast is er in een community respect, liefde en saamhorigheid.’’

Bij dansen staat de vraag ‘hoe blijf ik in verbinding met de ander, terwijl ik leid?’ centraal. Om antwoord op deze vraag te geven, gaat Berthol terug naar zijn jeugd, terug naar hoe er vroeger gezellig in huis werd gedanst.

“Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als kleine jongen heb leren dansen door op de voeten van mijn moeder te staan en zij mij leidde. Hierbij was het voetenwerk en de wijze waarop je je danspartner vasthoudt zeer belangrijk, met andere woorden hoe leid je je partner. Mijn vader leerde mij dat wanneer je een vrouw ten danst vraagt, je oogcontact met haar moet maken. Daarbij is de afstand tussen jou en je danspartner ook van belang. Je moet dichtbij zijn, maar met respect.’’

“Ik herinner me nog dat ik mijn moeder de Kizomba dansstijl liet zien en zij schoot in de lach, omdat deze dansstijl haar herinnerde aan de manier waarop mijn broers, zussen en ik vroeger dansten. Ik vond dat deze dansstijl het dichtste bij mij paste, omdat datgene wat ik van mijn ouders geleerd had, de waarden en normen, er terug in te vinden zijn”.

Kizomba
Kizomba komt uit Angola. De Europeaan noemt het traditioneel Kizomba, het is een evolutie van dans en muziek en betekent ‘feest’ in Kimbundu taal. “Mijn stijl is zoals het in Angola gedanst wordt. Kizomba is de kunst van verbinding. Begrijpen wat de verbinding inhoudt en daarin je persoonlijkheid brengen. Een vorm van dialoog, verbinding en relatie, hypothetisch gezien.’’

Heerlijkheid
Belangrijk bij de dans is om stil te staan bij de vraag: hoe breng ik de dans over dat het er ook daadwerkelijk staat? De basisprincipes zijn: voetenwerk, leiderschap, dialoog, plezier, normen en waarden.

‘’Dans is heerlijkheid. Heerlijkheid in de zin van hoe je stijl is als man en vrouw bij het dansen. Bij Kizomba heb je lady- en manstyling. Bij ladystyling gaat het erom hoe je jezelf draagt als vrouw, bij de dans gaat de vrouw in haar kracht staan. Als man moet je bij manstyling zelfvertrouwen hebben en weten dat je de leider bent. Het stukje respect moet er ook zijn, tevens moet je als man respect overdragen aan de vrouw.’’ De methodiek van CHCLT is vol vertrouwen staan en met respect in de dans blijven samenwerken.  Het volgend willen leiden en het leidend willen volgen.

Berthol en Amsterdam Zuidoost
‘’Ik heb een rijke jeugd met Amsterdam Zuidoost. Ik heb er jaren gebasketbald, muziek gemaakt en mijn familie en vrienden wonen er. Daarnaast doe ik mijn werk met jongeren in Zuidoost. Wat wij aanbieden is sport voor de jongeren en voor de ouders dans, beiden op één plek. Op deze manier komt iedereen samen, ouders en kinderen in Amsterdam Zuidoost, waardoor de verbinding tussen de ouders en kinderen wordt vergroot en versterkt. Waar je meer eenheid kunt creëren bij potentiele ouders, weet je dat er een grotere kans is om kinderen positief te beïnvloeden. Kinderen weten dan hoe ze om moeten gaan met liefde en saamhorigheid. Cultuur is community en ik werk vanuit passie. Mijn passie is mensen verbinden en het maximale uit hun halen. It’s all for the love of Kizomba.”

Geplaatst in Bijlmer nieuws.