De Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Corona-tijd

Het is maandag 23 maart, 21:16 als de app van Maryse Knook, directeur van het Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB), oplicht.

Leerling: “Juf, Goedenavond! U heeft waarschijnlijk de persconferentie gezien en betekent dat dat onze school niet langer dicht blijft dan 6 april? Ik wil het namelijk niet.”

Maryse: “Hoi, we hebben net een mail aan je gestuurd. Zoals het er nu naar uitziet blijven we voorlopig digitaal lesgeven. We zouden graag anders willen.”

Leerling: “Ik heb de mail gelezen en vind het echt jammer dat dit gebeurt.”

Maryse: “Wij ook, maar blijf je best doen. Hopelijk kunnen we elkaar snel weer zien.”

Leerling: “Ik hoop het heel erg graag!!!! U moet binnenblijven en goed zorgen voor uzelf!!

Maryse: “Dank je wel. Ik ben deze week op school, want voor de eindexamenleerlingen is er een uitzondering. Zij maken nu schoolexamens.”

Leerling: “Heel veel succes!!!!”

Maryse: “Dank je wel.”

Zo krijgen Maryse Knook en de docenten dagelijks vele appjes. Leerlingen missen het echte contact met hun medeleerlingen en de docenten. Het is bizar dat de school leeg is. En leerlingen merken zo langzamerhand dat school toch niet zo vervelend is…

Er ontstaat een heel ander soort onderwijs. Maryse Knook benoemt: “Hoe snel de school de veranderingen heeft opgepakt, docenten het digitale onderwijs in no-time eigen hebben gemaakt en op alle manieren zorgen dat leerlingen betrokken blijven is bewonderingswaardig. Ze bedenken online lesprogramma’s, nemen filmpjes met lessen op, beantwoorden vragen digitaal. Vanuit hun eigen huiskamer of keuken. Jasper, docent geschiedenis geeft aan: “In deze krankzinnige tijd zorgen we voor het warme bad voor leerlingen om toch aan het werk te kunnen”. Hij maakt planningen, geeft aan waar leerlingen informatie kunnen vinden en heeft op afstand contact. “Het is een grote verandering. Dat geldt ook voor mijn leerlingen.”

Doorgaans is thuis de plek waar jongeren hun vrije tijd doorbrengen en huiswerk maken. Maar sinds de scholensluiting moeten ze ineens, net als honderdduizenden volwassenen, thuis aan de bak. De docenten van de OSB en de ondersteuners doen er alles aan om leerlingen zo goed mogelijk thuis te helpen. Er wordt nu veel zelfstandigheid en eigen regie van leerlingen verwacht. Daarom werkt de OSB nog steeds met een lesrooster. Dat geeft structuur en duidelijkheid. Leerlingen weten wanneer zij hun vakdocent en mentor kunnen bereiken.

Leerlingen zijn over het algemeen goed aangehaakt. Geen leerling is uit beeld. Als een leerling zich niet in de ‘lessen’ meldt en geen opdrachten ingelevert, dan belt de mentor om te inventariseren wat hiervan de oorzaak is. Wanneer het niet lukt om contact te krijgen met de leerling of ouder, dan fietst onze jongerenwerker Sjoerd even langs het huis. Gewoon, even polsen of het allemaal goed gaat, uiteraard met gepaste afstand. Als er thuis geen digitale middelen zijn, leveren we laptops. Ook bij eventuele andere problemen zoeken we een passende oplossing.

Tips voor leerlingen en hun ouders om thuis goed aan school te blijven werken, gemotiveerd te blijven en verveling tegen te gaan:

  • Wijs een duidelijke en fijne werkplek aan.
  • Sta op tijd op. Houd je ritme en volg het schoolrooster.
  • Neem tijd voor ontspanning. De docenten Lichamelijke opvoeding en bijvoorbeeld Drama geven leuke tips.
  • Maak goede afspraken met familie, vrienden en vriendinnen hoe je contact hebt en een beetje voor elkaar zorgt (maar houd met iedereen buiten jouw huishouden 1,5 meter afstand).

Het Centraal examen is afgelast. De schoolexamens mag de school wel afronden en deze resultaten vormen de basis voor het behalen van het diploma dit schooljaar. Onze leerlingen moeten helaas voor een derde keer leren omdat de schoolexamens pas weer hervat mogen worden na 6 april, wat onrust geeft. Er is ook onrust bij leerlingen die graag wilden pieken op het centraal examen en nog graag de kans willen om hun cijfer omhoog te halen. De OSB zal de leerlingen zo goed mogelijk helpen en proberen de duidelijkheid te geven. Daarbij is de school wel afhankelijk van de regelingen en communicatie vanuit de overheid. Dat maakt het er niet makkelijker op. “We hopen dat ook dit jaar weer voor zoveel mogelijk OSB-leerlingen de vlag uit mag.”

Maryse Knook
Maryse Knook, directeur van het Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB).

Geef een reactie