Kinderen die regelmatig theatervoorstellingen bezoeken presteren beter

Een uniek onderzoek naar de impact van het bezoeken van theatervoorstellingen door kinderen en volwassenen, heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd. Dr. Natasha Kirkham, onderzoeker bij het Centre for brain and cognitive development van de Birkbeck University in London, toont aan dat het samen kijken naar theatervoorstellingen enorme invloed heeft op schoolprestaties, sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en het inlevingsvermogen. Naar aanleiding van het artikel The Benefits of Attending Live Performance for Children and Adolescents van Natasha Kirkham (2019), schreef Ernestine Comvalius over het effect van theatervoorstellingen op de schoolprestatie van kinderen.

In een eerder interview in Bijlmer&Meer, gaf Stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing aan twee grote punten op de agenda te hebben voor het onderwijs van Zuidoost: de gemiddelde CITO-scores naar een hoger niveau tillen en de jongeren ‘empoweren’ zodat zij een krachtig zelfbeeld krijgen. Uit onderzoek blijkt dat theaterbezoek een bijdrage kan leveren aan betere leerprestaties, versterking van het zelfbeeld en de emotionele ontwikkeling van kinderen.

Het onderzoek
Onderzoeken die de impact tonen van het kijken naar een voorstelling, de receptieve kunstbeoefening, zijn schaars. Een groep onderzoekers van University College London heeft volgens Dr. Birkbeck aangetoond dat wanneer volwassenen een theatervoorstelling beleven, hun hartslag synchroniseert als uitdrukking van een vorm van verbondenheid. Wonderbaarlijk genoeg levert het samen kijken naar een voorstelling een bepaalde harmonie op waar we ons niet van bewust zijn.

Om meetbaar en direct bewijs te vinden dat het bezoeken van theatervoorstellingen positieve effecten heeft op de mentale en sociaal-emotionele ontwikkeling van mensen, heeft onderzoeker J.P. Greene in 2018 in de Verenigde Staten een experiment uitgevoerd met 1.500 studenten van 15 jaar en ouder. De ene helft heeft theatervoorstellingen bezocht en de andere helft heeft de verfilming van de theaterstukken bekeken. De studenten die de theatervoorstellingen bezochten scoorden hoger op de vragen in de test over de inhoud van het stuk. Zij vertoonden een hoger inlevingsvermogen en openheid voor andere perspectieven.

Marion Visser, theaterdocent, jeugdprogrammeur en hoofd talentontwikkeling van het Bijlmer Parktheater heeft de resultaten van het onderzoek gelezen: “Het is magisch, maar alles beklijft beter wanneer mensen naar een drie-dimensioneel theaterstuk kijken in plaats van naar een scherm. Wij mensen verlangen toch naar echtheid en naar menselijkheid. De bezoekers maken connecties en de spelers op het podium werken als een soort transmitters van informatie. Het is het menselijke contact dat zorgt voor die sociale, emotionele en mentale ontwikkeling. Ouders vertellen mij dat de kinderen thuis het theaterstuk gaan naspelen, zich gaan verplaatsen in allerlei personages. Zo leren zij ook met verschillende emoties om te gaan. En dit alles is voeding voor hun academische ontwikkeling. Al die invloeden geven hen een kracht waar ze in hun verdere leven op kunnen bouwen.”

Een van de conclusies die uit het onderzoek voortkomt, is dat regelmatig theaterbezoek bijdraagt aan het kunnen omgaan met een gecompliceerde wereld en dat kinderen en jongeren betere conversaties kunnen voeren over belangrijke en ingewikkelde vraagstukken.

Waar het onderzoek jammer genoeg niet over gaat, is de mate waarin de effecten groter zijn, wanneer de kinderen van kleur, spelers op het toneel zien die op hen lijken. Wat is het effect wanneer kinderen met diverse culturele achtergronden iets over hun cultuur of een verhaal uit hun belevingswereld zien?
Ernestine Comvalius
Directeur Bijlmer Parktheater

Geef een reactie