Lucky Garden is een begrip in Zuidoost

Lucky Garden, wie kent het niet, het familierestaurant die in de jaren tachtig is opgericht bestaat al bijna veertig jaar. Sinds januari is het restaurant overgenomen, tijd voor een gesprek met de nieuwe eigenaar Gary Ho en bedrijfsleider Hoi Lam.

Gary (44), die Lucky Garden sinds januari 2019 heeft overgenomen van zijn tante, is een echt horeca ondernemer. Naast Lucky Garden in Zuidoost, is Gary ook eigenaar van een Aziatisch restaurant in Oostzaan. Toen de familie het kleine neefje benaderde om bij te springen hoefde hij niet lang na te denken. Hij kent het restaurant nog van zijn jeugdjaren, toen heeft hij er zelf nog gewerkt. Van schoonmaakklusjes tot koken in de keuken, hij kent het restaurant van haver tot gort.

‘’Lucky Garden is een geweldig restaurant waar eigenlijk niet zoveel aan veranderd hoeft te worden, maar we mogen niet stil blijven staan en zullen rekening moeten houden met de wensen van de klant. Dat zie ik trouwens wel als één van de belangrijkste aspecten van het vak, luisteren naar klanten en denken in oplossingen! Een van de eerste dingen die ik heb gedaan in Reigersbos is de menukaart vernieuwen. We zijn over gegaan naar een kleinere kaart, maar aan de andere kant willen we realistisch inspelen op de behoefte van de bezoekers. De behoefte als fusion (combineren van verschillende stijlen en kooktechnieken), glutenvrije maaltijden maar ook de vegetariërs of de veganisten hebben we heerlijke gerechten. Maar ons belangrijkste uniek verkooppunt moet zijn: klantvriendelijkheid en servicegerichtheid.’’

Van Oostzaan naar de Bijlmer
‘’Het is natuurlijk een uitdaging om het restaurant een nieuw impuls te geven, maar we zijn jong van geest. Daarnaast ken ik de zaak en de omging uit mijn duim en tot nu toe loopt het op zijn rolletjes. We hebben hier een heel ander publiek als in Oostzaan, waar in Oostzaan de klanten echt komen uiteten en uren blijven hangen, kiest men in Zuidoost voor een vluchtige maaltijd. Ook qua reserveringen is er een groot verschil, hierin Zuidoost hebben we minder reserveringen maar zit de zaak nagenoeg altijd vol, terwijl de inwoners uit Oostzaan ervoor kiezen om ruim van tevoren te reserveren. Natuurlijk hadden we bij de opstart problemen, maar dat was meer intern. Onze medewerkers moesten wennen aan de nieuwe systemen en de menukaart met de daarbij horende nummers voor de gerechten.’’

Nieuwe eigenaars, nieuwe naam?
‘’De naam ‘Lucky Garden’ is een begrip en het is nooit bij ons opgekomen op de naam te veranderen. Wel hebben we onze logo veranderd en zijn we actiever op social media. Maar onze belangrijkste doelstelling blijft kwaliteit leveren, daarom gaan we ook niet de strijd aan met all-you-can-eat restaurants. Die zijn wel goedkoper dan wij, maar de kwaliteit is niet te vergelijken. Waar we ons de komende periode op gaan richten is het verbouwen van het restaurant, maar dat pakken we stap voor stap aan.’’

Bedrijfsleider Hoi Lam, het gezicht van de vestiging, is inmiddels gewend aan de nieuwe kaart. ‘’Vroeger kende ik de kaart uit mijn hoofd, maar nu spiek ik stiekem. Afgelopen 15 jaar hebben we ook van alles mee gemaakt maar uiteindelijk verandert er voor de klant niet zoveel.’’

‘’We gaan voor een 2.0 met de moderne Aziatische keuken. Tegenwoordig verkopen we ook Thais en Japans, heerlijk! De bezoekers komen overal vandaan, het overgrote gedeelte komt natuurlijk uit Zuidoost, maar we hebben ook bezoekers uit omliggende steden zoals Almere, Amstelveen en Abcoude. Er zijn oud bewoners van Zuidoost de terugkomen voor de unieke smaken en uiteraard voor onze onze pekingeend! We krijgen overigens wel eens vragen naar Surinaamse gerechten als Moksi Metie. Hier zijn zijn we wel naar aan het kijken, maar zoals eerder benoemd, als we het doen dan doen we het goed. Er is toch wel een groot verschil tussen de authentieke Chinese keuken en de Surinaams-Chinese keuken. Het verschil zit voornamelijk in de smaken, deze zijn in de Surinaamse keuken pikanter en zwaarder.’’

Bezorging
Een medewerker van Bijlmer&Meer, wiens ouders op de Bijlmerdreef wonen, had voor het afsluiten toch een klacht. ‘’Mijn ouders zijn slecht ter been en als ze Chinees willen eten, moet dat van Lucky Garden zijn, echter bezorgen jullie niet?’’ Gary begint te lachen, ‘’we krijgen vaker vragen met betrekking tot de bezorging. We zijn van mening dat dit ten kosten gaat van de kwaliteit, eten wordt koud dus ook minder smaakvol. Daarnaast is het minder persoonlijk, maar misschien gaan we ‘bezorging’ in de toekomst als extra service aanbieden. Zeg maar tegen je collega dat zijn ouders bij de eerste bestelling dan geen bezorgkosten hoeven te betalen. Maar dan is iets voor de toekomst, voorlopig profileren we ons als een restaurant en niet als een afhaalrestaurant.’’

De keuken is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur, de afhaalservice blijft in stand. Lucky Garden is te vinden in het winkelcentrum van Reigersbos aan de kant van de Jumbo, Snellerwaardgracht 7, 1107 EJ Amsterdam. Meer info? Bel naar 020 697 7234 of e-mail naar info@luckygarden.nl.

Geef een reactie