“Mensen denken snel dat je als dj veel geld verdient.”

Door: Raksha Hoost

Orlando Valpoort, beter bekend als DJ Orlando, is al meer dan 35 jaar dj, evenementenorganisator en concertpromotor. Zijn carrière begon al vroeg. “Als 13-jarige jongen draaide ik platen in verschillende buurthuizen. Toen ik daar wat ervaring in kreeg, schreef ik me in voor dj-wedstrijden. Die won ik vaak.” Zo werd hij onder andere tweemaal de jongste winnaar van de Nederlandse kampioenschappen en veroverde hij de derde plek tijdens de Europese kampioenschappen.
Zijn succes resulteerde in goedbetaalde opdrachten en het besluit om ook zelf evenementen te organiseren. Ondertussen hield hij meerdere ballen in de lucht: hij richtte zich niet alleen op zijn uit de hand gelopen hobby, maar stak zijn neus ook in de boeken om de studie Rechten aan de Vrije Universiteit Amsterdam af te ronden. “Daarna kon ik meteen fulltime dj en evenementenorganisator worden.”

Levensstijl
De allround dj combineert moderne urban en pop met classics, maar ook houseplaten en clubbangers. Zo waren onder andere Amsterdam Arena, Heineken Music Hall, Dancevalley en Ahoy zijn werkplekken en reisde hij af naar andere landen zoals Spanje, Suriname, Portugal, en Duitsland om te draaien. Op zijn feesten vult de dansvloer zich vaak met mannen en vrouwen van gemiddeld 35 jaar. “Ik zorg voor een veilige omgeving door met serieuze professionals te werken. Bijna iedereen gaat naar een feest om een goede tijd te hebben en druktemakers worden er snel uitgezet. En wanneer ik me richt op feesten met een jongere doelgroep, dan blijf ik liever op de achtergrond en geef ik jong talent zelf de kans om te draaien.” Daarnaast leert hij nieuwe talenten de kneepjes van het vak op de Dutch DJ University in Hoofddorp.

Orlando ziet ook talenten opkomen in andere muziekbranches. Sommige jongeren in de Bijlmer vinden hun uitlaatklep in het maken van bijvoorbeeld rapmuziek. Rappers als de Amerikaanse Wiz Khalifa en Chief Keef promoten nieuwe vormen, zoals de ‘mumble rap’, waarbij teksten op een binnensmondse manier worden gemompeld, en de ‘drill rap’, een agressieve vorm met gewelddadige teksten. “Als artiest kan ik het succes van een aantal rappers in Nederland zeer waarderen. Natuurlijk begrijp ik ook dat je lastig kunt rappen over het maken van je huiswerk en het halen van je examens, want daar trek je niet snel volle zalen mee. Tegelijkertijd moet je de levensstijl waarover ze rappen niet willen verheerlijken. Zowel de rappers als de luisteraars moeten zich daar bewust van zijn. Als je goed bent in het maken van beats en teksten, probeer dan ook iets inspirerends te creëren. Hou als rapper ook rekening met jonge fans.”

Stigma
In Nederland is de niche van allround dj’s klein. “Er zijn maar een aantal jongens die op een houseparty, R&B-feest, én een bruiloft kunnen draaien. In de urban dj-industrie is er wel een moordende concurrentie, maar op een classics feest met muziek uit de jaren ‘8o kom je vaak dezelfde dj’s tegen.” Zijn succes als dj leidt vaak tot een vertekend beeld bij het publiek. “Mensen denken altijd dat de bomen tot in de hemel groeien, en dat je het goed hebt omdat een aantal dj’s veel geld zijn gaan verdienen de afgelopen jaren. Maar dat zijn geen dj’s meer, dat zijn artiesten. Armin van Buuren is een artiest. Hij kan plaatjes draaien, maar hij heeft ook hitjes gemaakt. Dus mensen denken snel dat je als dj ook artiest bent, de wereld rondvliegt en heel veel geld verdient. Terwijl dat bij zeventig procent van de dj’s niet zo is. Die hebben af en toe een partijtje waar ze mogen komen opdraven voor 100 euro.”

De liefde voor muziek en draaien is niet voor iedereen een garantie voor een succesvolle carrière. “Het moet een hobby zijn die uit de hand kan lopen. Als je je zoon op voetbal zet, is de kans minimaal dat hij bij een profvoetbalclub belandt want er loopt zoveel talent rond in Nederland. Je moet er niet op rekenen en je baan opzeggen of je school niet afmaken. Ik ben succesvol in mijn branche, maar ik heb ook jaren gehad, zoals ook deze coronaperiode, dat ik dacht: zo, was ik nu maar ergens advocaat op een kantoortje.” De corona-epidemie heeft een grote impact op de dj-industrie. “Het is bij mij dubbel omdat ik dj en evenementenorganisator ben. Dat betekent dat ik op twee vlakken inkomsten moet mislopen. We worden er heel zwaar door getroffen. De vooruitzichten zijn niet best en we zijn afhankelijk van de subsidies die de overheid beschikbaar stelt om ons in leven te houden. Voor de mensen die geen buffer hebben, is dat een probleem.”

Balans
Orlando is vaker geconfronteerd met onvoorspelbare externe omstandigheden. “Het is niet makkelijk om toneel te spelen wanneer je een tegenslag krijgt in je privéleven. Het is nog moeilijker om je werk goed te doen. Ik ben een dusdanig geroutineerde dj. Dat wil zeggen dat ik iedereen blij kan maken op de automatische piloot. Zelfs terwijl ik weet dat het draaien niet lekker ging of de juiste vibe had. Maar omdat je geroutineerd bent, is een beetje goed als snel goed genoeg voor anderen.” Deze skill werd getest toen hij vijf minuten voor het draaien te horen kreeg dat zijn broer was overleden. “Ik stond met Jamie Foxx in het Amstel Hotel. Mijn opdrachtgever begreep het wel als ik zou weggaan. Maar ik heb het gewoon hard gemaakt. Ik kon op dat moment niks doen, dus ik heb een mix gepakt waarvan ik wist dat men die prettig vond. En als er dan mensen naar je toekomen om je een hand te geven of met je op de foto willen, dan moet je dat ook met een glimlach doen. Je leidt twee levens, want je bent een professional maar tegelijkertijd ben je ook mens.”
Desondanks blijft het dj-vak een belangrijk onderdeel van zijn leven. “Het is puur de liefde voor muziek. Als je daar je werk van kunt maken en mensen blij mee kunt maken, dan is dat heel fijn. Het is daarom belangrijk om je talenten te vinden en die verder te ontwikkelen. Focus je in eerste instantie niet op het geld. Als je gepassioneerd bent, komt het geld uiteindelijk vanzelf. En dan kun je ervoor kiezen om je talenten in te zetten om alleen jezelf te verrijken of om een bijdrage te leveren aan de gemeenschap.”