Voor Elkaar In Amsterdam succesvol

In deze roerige tijden kunnen sommige mensen een beetje hulp of een luisterend oor goed gebruiken. Gelukkig zijn er ontzettend veel lieve Amsterdammers die juist nu graag iets voor anderen doen. Maar hoe breng je de hulpvrager in contact met de vrijwilliger die wil helpen? Dat lukt via de website voorelkaarinamsterdam.nl en telefoonnummer 020 7670031. Het is het stedelijk initiatief van de samenwerkende sociale organisaties om de matches tussen vraag en aanbod in de Amsterdamse buurten tot stand te brengen. 

Via de centrale aanmelding (telefonisch en digitaal) zijn er in tien dagen tijd: meer dan 2500 Amsterdammers die zich bij ons hebben gemeld om te helpen;
> meer dan 400 kwetsbare mensen die om hulp of een luisterend oor hebben gevraagd. Dat aantal stijgt met de dag. En nu er flyers huis aan huis zijn verspreid en er deze week advertenties in huis-aan-huis-bladen staan, melden zich ook de Amsterdammers die niet digitaal zijn.
Om hulp vragen kan lastig zijn. Trots, schaamte of bescheidenheid zitten soms in de weg. Terwijl het enorm fijn kan zijn om je verhaal kwijt te kunnen. Zeker als je alleen thuis zit. Voor ouderen en degenen die in risicogroepen vallen is afstand houden nog belangrijker dan voor andere Amsterdammers. De media kunnen helpen drempels weg te nemen door te berichten. Want er staan dus duizenden Amsterdammers voor hen klaar om te helpen of om telefonisch een praatje te maken.

Een e-mail van een mevrouw uit West:
“Lieve mensen,
Vorige week hoorde ik voor het eerst van Voor Elkaar in Amsterdam. Ik heb contact opgenomen. Als chronisch zieke kan ik wel wat hulp gebruiken, zeker nu ik thuis moet blijven i.v.m. het virus. Vorige week heeft Wouter mij op afstand geholpen met mijn laptop en vanochtend ben ik gebeld door Sarah voor boodschappen doen. Wat fantastisch is dat!!!!
Heel hartelijk dank lieve mensen!!!! (naam vanwege privacy verwijderd)”

Een medewerker van het belteam rapporteert:
“Een mevrouw belde over een afspraak bij de huisarts die dringend was. De persoon die haar normaal reed zat in quarantaine. Mevrouw is slechthorend en haar man heeft een geheugenprobleem, waardoor telefonisch contact erg moeilijk werd. Mevrouw kon wel mailen. Via snel contact over de mail tussen mevrouw, mij en Burennetwerk is het gelukt om dezelfde middag nog een chauffeur te regelen.”

‘Mensen zitten thuis en voelen zich alleen of onzeker’
Monique de Vries is directeur van Combiwel Buurtwerk, een van de vele samenwerkende organisaties: “Amsterdamse organisaties bieden al jaar en dag praktische hulp. We doen dit met onze vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in de buurt. We merken nu dat er door het coronavirus extra behoefte aan is. Mensen zitten thuis met vragen en voelen zich onzeker. En de – soms toch al schaarse – sociale contacten lopen terug. Eenzaamheid neemt toe. Tegelijkertijd merken we dat Amsterdammers zich juist nu extra in willen zetten. Daarom hebben we samen besloten om onze hulpdiensten te verstevigen en 1 centraal nummer aan te bieden waar mensen terecht kunnen. Dan kunnen nog meer Amsterdammers gebruik maken van de diensten die de buurt biedt.”

 

Geef een reactie