Marilva’s lifestyle story: Voel, luister en leer jouw lichaam kennen

Het is dinsdagavond, mijn yogavond. Na een drukke dag, komt het weleens voor dat ik spanning in mijn nek heb. Door yoga in combinatie met meditatie, voel ik dat mijn lichaam en mind volledig ontspannen raken.

Feit is dat een druk leven soms kan leiden tot stress. Stress kan zich uiten in bijvoorbeeld nekpijn. Je kunt naar een fysio gaan voor je nekklachten, maar daarmee neem je de stress niet weg. Het beste wat je kunt doen is naar de kern , de oorzaak van de stress te gaan en deze te verminderen of te verbannen.

Hoe kan je stress bij jezelf herkennen?
Je lichaam is intelligent en geeft stresssignalen af. Deze kunnen zijn: psychische stresssignalen, bijvoorbeeld depressiviteit, verminderde concentratie, prikkelbaarheid en fysieke stresssignalen zoals maag- en darmklachten, slapeloosheid, hartkloppingen.

Stress zorgt niet alleen voor disbalans in lichaam en geest, het komt ook voort uit een disbalans in lichaam en geest. Luister naar je lijf en zorg er goed voor. Als je goed voor je lijf zorgt, zal je lijf ook goed voor je zijn.

Welke ontspanning past bij jou?
Om te weten welke manier van ontspanning bij jou past, heeft Carien Karsten diverse stresstypes benoemd met daaraan gekoppeld de ontspanningsmethode die het beste bij die type past.

Turbotype
Herken je aan: zit hoog in cortisol en adrenaline, is productief en ambitieus en bekleedt vaak een hoge functie. Deze type is een vroege vogel die vroeg in de sportschool is te vinden, gaat dan naar het werk en zit s ’avonds in de kroeg. Heeft een turbotype stress dan schakelt hij/zij over in een hogere versnelling en gaat meer controleren. Ze voelen zich vaak opgejaagd en hebben moeite zich te ontspannen.

Ontspanning:  massages nemen, intensief sporten, koken en nieuwe dingen ondernemen.
Vermijden:  koffie, thee, alcohol en suiker.

Bore-outtype
Zit laag in adrenaline en cortisol, is beschouwend, vrij objectief en een rationele denker.

Ontspanning:  een avondje op de bank zitten, nemen niet veel initiatief, sociaal contact kost energie. Ze trekken zich terug bij stress en zijn nauwelijks te motiveren. Daarnaast kan de bore-outtype koffie drinken, makkelijk verteerbaar voedsel eten, zichzelf complimentjes geven, regelmatig bewegen, zingeving zoeken en angst doorbreken.

Vermijden:  rauwe groente, melkproducten.

Crashtype
Zit hoog in cortisol, laag in adrenaline, is solide, betrouwbaar en vraagt weinig aandacht voor zichzelf. Zij kunnen zichzelf flink uitputten, waardoor  ze van het ene op het andere moment instorten. Het zijn dieseltjes: ze gaan niet in de versnelling, maar blijven op hetzelfde hoge niveau functioneren.

Doen: ziekmelden bij klachten, regelmatig eten, ‘nee’ leren zeggen, doelen stellen, weekendjes weg, muziek luisteren, wandelen met de hond, betere taakverdeling met partner en leren voelen.

Vermijden: intensief sporten en paracetamol!

Hooggevoelige type
Zit hoog in adrenaline, heeft een prikkelbaar cortisolniveau, is artistiek, creatief en sensitief. Deze type mist een rem op adrenaline, waardoor alles even hard binnenkomt. Van buiten lijken ze kalm, maar ze raken van slag door kleine dingen en piekeren over van alles. Boosheid en agressie brengen ze niet naar buiten, maar laten ze los op zichzelf door negatieve gedachten.

Ontspanning: zoete en romige producten eten, yoga, ademhalingsoefeningen, op vaste tijdstippen eten, feelgood boek lezen.

Vermijden: op de bank gaan liggen, piekeren en niets doen.

Weet jij welke stresstype jij bent?
Ik ben benieuwd of jij als lezer aan ons wilt vertellen welke stresstype je bent, wat jij doet om je stress te verminderen en welke vorm van ontspanning jij toepast. Vind je het leuk om te delen? Vertel het ons! Stuur een mail naar marilva@bijlmerenmeer.nl.

Op jouw gezondheid!

Lieve groet,

Marilva

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *