Ondernemer van de maand: Rachida Mabrouki

Wie ben je en waar kom je vandaan?
Rachida Mabrouki. In december wordt ik ‘the big’ 40! Reeds 5 jaar zelfstandig ondernemer in de creatieve sector en tegelijk moeder van 2 tiener dochters die ik samen met mijn partner (in crime), Emile van Thienen, groot breng. Half Tunesisch en half Nederlands en in Amsterdam geboren en getogen. Waarvan 18 jaar in de Bijlmer. Mijn achtergrond is commercieel projectmanager en communicatie deskundige. En zelfstandig ondernemen en creatief bezig zijn is wat ik het liefste doe!

Wat zijn je hobby’s/interesses?
De combinatie zelfstandig ondernemen en creativiteit. De rode draad in alles is personaliseren. Mensen raken met wat ik doe, van mijn hobby mijn werk maken en anderen dezelfde kans gunnen. Van jongs af aan altijd een liefde voor paarden en snelheid gehad. Inmiddels rijd ik motor (goedkoper dan een paard) en was mijn leukste verjaardag op het circuit in Zandvoort. Daarnaast ben ik een mensen mens en hecht ik veel waarde aan een goede band met mijn kinderen en mijn heerlijke familie!

Waarom ben je ondernemer geworden?
Voor de vrijheid van mijn creatieve geest en om te weten hoe ver ik kan komen als ik hierin niet begrenst wordt door externe factoren. In loondienst voelde ik mij altijd beperkt en onderdrukt. Hiervan heb ik veel mensen ziek zien worden. Eerst heb ik mezelf hiervan bevrijd en nu gun ik anderen creatieve dezelfde kans en creatieve vrijheid. Hard werken is nodig en plezier daarin houden is noodzakelijk.

Hoe heet je bedrijf?
TailorMaids!

Wat doet jouw bedrijf?
In eerste instantie een platform zijn voor (lokale) creatieve en zelfstandigen. Deze zichtbaar en bereikbaar te maken voor bewoners van Zuidoost. Samen bieden we een zeer gevarieerd assortiment aan unieke, gepersonaliseerde en natuurlijke producten waar lokaal veel behoefte en vraag naar is. Van zelfgemaakte sieraden, natuurlijke huid & haar producten, kraamcadeaus tot unieke zelfgemaakte kleding, tassen en decoratie. Ook bieden we leerzame en leuke creatieve workshops aan.

Hoe ben je in dit vak begonnen?
Het begon met één gepersonaliseerd cadeau waarmee ik zoveel waardering ontving dat ik intuïtief gedwongen werd dit verder te ontwikkelen en ontdekken. En na ieder creatief ontwerp ontving ik diezelfde diepgaande waardering. Ook ontwaakte hierdoor creatieve talenten in mij en ben ik van daaruit direct de weg van zelfstandige ingeslagen om te zien of ik met dit zeer gewaardeerde talent ook mijn brood zou kunnen verdienen.

Wie zijn jouw klanten?
Het leuke van onze klanten is dat ze net zo gevarieerd zijn als ons en onze producten. Een zeer brede doelgroep kan zich identificeren met producten in de winkel. Wat ze allen gemeen hebben is waardering voor authentieke, unieke en/of natuurlijke producten. Daarbij hebben we een mix van culturele en traditionele als ook moderne producten. Als je even de moeite neemt om een kijkje te nemen, zul je geen tweede keer met lege handen de winkel uitlopen. Tot nu toe is iedereen die de stap naar binnen gezet heeft, verk(n)ocht.

Waarom kiezen klanten voor jouw bedrijf?
Mensen van nu willen binding met producten. Origineel zijn wanneer je iemand een cadeau geeft en niet het bonnetje hoeven meegeven om te ruilen. Een geschenk (voor jezelf of een ander) moet iets zeggen over wat de ander voor jou betekend. Dat jij bijzonder bent en daarom iets bijzonders verdient!

Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?
Trail & error! Hands on mentality. Vooral doen! Daar leer je het meest van en kom je het verst. Je hebt een plan nodig om te beginnen en om richting te houden. Echter vanuit mijn ervaring als project manager weet ik al dat zelden iets volgens plan loopt. Je hebt een doel en de weg ernaartoe. En beiden kunnen (zullen) veranderen zodra je van start gaat. Het belangrijkste vind ik als ondernemer dat je flexibel bent en snel kunt schakelen. Inspelen op wat er gebeurd en niet stijf vasthouden aan een plan op papier. En voor ogen houden dat je er iets uit blijft halen. Hetzij financieel, plezier of persoonlijke ontwikkeling.

Waarom juist in Amsterdam Zuidoost ondernemen?
Waarom niet!? ‘Samen’ een winkel maken precies daar waar het nodig is. En ‘samen’ maken we de leukste winkel van de Poort. Een beleving en waar je creativiteit constant wordt geprikkelt en uitdaagt. De ultieme creatieve vrijheid! Voor creatieve ondernemers en voor vele bewoners uit Zuidoost en zelfs daarbuiten! Ik krijg steeds vaker mensen doelbewust op bezoek uit andere steden en wordt online steeds vaker benaderd vanuit het buitenland om specifieke producten op te sturen of unieke bestellingen aan te nemen. ZO uniek zijn wij dus!

Wat of wie heeft de meeste indruk op je gemaakt in je carrière?
Ik maak liever indruk op mijzelf. Wel raak ik geïnspireerd door ondernemers als Steve Jobs en Richard Branson. Zij zijn voor mij voorbeelden van vrije creatieve geesten die ondernemen. Ik zou graag net zo eigenwijs zijn en lef willen hebben als dat zij in mijn ogen vertonen. Op spiritueel vlak is Nelson Mandela mijn held. Ook hij staat bij mij bekend als iemand met een vrije geest (zelfs wanneer letterlijk in gevangenschap).

Hoe laad jij jezelf weer op?
Als ik het ondernemen in balans kan houden met mijn creativiteit en quality time met mijn gezin en familie, dan ben ik in topvorm. Daarnaast geven de hartverwarmende reacties van bezoekers in de winkel mij energie en wanneer ik ondernemers vooruit zie gaan. Wil ik er echt even uit, dan stap ik op een paard of mijn motor.

Wat is de belangrijkste ondernemers les die je zou willen delen?
Werk vanuit je krachten. Doe waar jij goed in bent en erken waar je niet goed in bent en delegeer dat. Niet laten leiden door angst en onzekerheid. Blijf strategisch en zoek steeds naar de uitweg en de oplossing. Tegenslagen zijn er om te overwinnen.

Wat is je favoriete quote? Van wie is de quote?
Mijn quotes kies ik per fase waarin ik zit. De quote waar ik het verst mee gekomen ben is “Er zijn geen problemen, enkel uitdagingen”. Ooit eens opgepikt uit een training lang geleden en die blijft mij altijd bij.

Wat zijn je verdere ambities?
Voorlopig ben ik onder de pannen met mijn streven om van TailorMaids “De winkel” een blijvend succes te maken. Dat is nog een lange en zware weg te gaan. De uitdaging nu is zorgen dat we deze mensen op tijd bereiken om financieel zelfredzaam te zijn. Als we over die drempel heen zijn dan voorzie ik absoluut uitbreiding. Zowel in assortiment als in filialen. Het is tijd voor vernieuwende en eerlijke concepten en sociale ondernemingen. Hier zit nog zoveel potentie en uitdaging in dat ik voor het eerst niet verder kan kijken dan eerst dit succesvol neer te zetten.

Logo TailorMaids

Geef een reactie