Smart Fortwo om snel van Gein naar de Amsterdamse Poort te reizen

De eerste smart die in 1998 werd geïntroduceerd was gelijk ook een van de allereerste echte stadsauto’s.  Vanaf de introductie was smart mentaal marktleider op het gebied van compacte auto’s. Inmiddels hebben veel merken een compacte stadsmobiel in het gamma maar niet een daarvan is zo herkenbaar en iconisch als de smart.

Ook op het gebied van elektrische auto’s loopt smart voorop. De eerste elektrische versie van de smart ForTwo werd geïntroduceerd in 2011. Deze auto had destijds een actieradius van 140 kilometer. De eerste elektrische smart werd in Amsterdam ingezet in het Car 2 Go concept. Inmiddels zijn we toe aan de vierde generatie van de ForTwo, deze heeft inmiddels een bereik van 160 kilometer. Dat lijkt op zich niet spectaculair, maar uit allerlei onderzoek is gebleken dat de gemiddelde stadsbewoner slechts 35 kilometer per dag aflegt wanneer hij de auto gebruikt. En laten we vooral niet vergeten dat de smart een echte stadsauto is. Hij is bij uitstek geschikt voor gebruik in een grote stad. Dat komt tot uiting in een aantal zaken. Als eerste is er het design, compact maar met een geweldig zicht rondom zodat je als bestuurder de medeweggebruikers goed kan zien. Ten tweede heeft de smart slechts twee zitplaatsen. Echter, wanneer je daarop plaats neemt heb je niet het gevoel dat je in een kleine kwetsbare auto rijdt. En ten derde door zijn geringe omvang is de smart uiterst wendbaar en vrijwel overal te parkeren, zo kan je in de Poort gemakkelijk een parkeerplekje ervoor vinden.

Rijgedrag
De elektrische motor in de smart ForTwo levert 60 pk. Dat is ruim voldoende, tijdens onze test viel op dat we bij elk stoplicht probleemloos als eerste weg waren. Ook op de snelweg heeft de auto voldoende vermogen, accelereren van ongeveer 60 km per uur naar ruim 100 gaat razendsnel. Er is geen moment dat je het gevoel hebt dat je meer vermogen nodig hebt. Het versnellen gaat, zoals bij alle elektrische auto’s, volledig traploos. Een beetje zoals de Dafjes van vroeger, maar dan zonder uitstoot. De auto stuurt zeer direct, dat komt omdat de wielen letterlijk op de hoeken van de wagen zitten. Dat zorgt er tevens voor dat de smart een belachelijk kleine draaicirkel heeft. Je kan bijna letterlijk om een dubbeltje heen draaien. Het directe sturen is echt superfijn, je hebt het gevoel dat je de auto uitstekend onder controle hebt en daardoor elke situatie aan kan.

Uitrusting
De smart ForTwo is leverbaar in drie uitvoeringen, de Pure, de Passion Plus en de Passion Plus Plus. Deze laatste versie hebben wij gereden en deze beviel uitstekend. Met name de bediening van de navigatie en de audio was heel handig en overzichtelijk. Maar ook de Pure is standaard al uitgerust met airco en audio met bluetooth. De smart FortTwo is leverbaar vanaf € 23.669,- of te leasen vanaf slecht € 329,- per maand. Voor meer informatie ga naar www.sternauto.nl/smart  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *